slider
slider
slider
slider

Światowy Dzień Rzucenia Palenia Tytoniu

Światowy Dzień Rzucenia Palenia Tytoniu przypada zawsze w trzeci czwartek listopada. Pomysłodawcą akcji był dziennikarz Lynn Smith ze Stanów Zjednoczonych, który w 1974 roku zaapelował do czytelników swojej gazety, aby przez jeden dzień powstrzymali się od palenia papierosów. W rezultacie, aż 150 tysięcy ludzi podjęło próbę  nie palenia przez jedną dobę. Zachęcone tym sukcesem Amerykańskie Towarzystwo Walki z Rakiem ogłosiło trzeci czwartek listopada Dniem Rzucenia Palenia Tytoniu. Wkrótce święto zostało rozpropagowane w innych krajach. W Polsce po raz pierwszy było obchodzone w 1991 roku.  

W tym dniu warto uświadomić sobie, że decydując się na zapalenie papierosa wprowadzamy do swojego organizmu około 7 tysięcy szkodliwych substancji, z czego ponad 70 to substancje rakotwórcze, a szkodliwe działanie dymu tytoniowego nie ogranicza się tylko do układu oddechowego. Chociaż rak płuca (90% zachorowań dotyczy palaczy) i przewlekła obturacyjna choroba płuc (POCHP) to w zdecydowanej większości domena nałogowych palaczy tytoniu. Najnowsze badania jednoznacznie wskazują, iż toksyczne substancje wchłonięte do krwiobiegu rozprowadzane są po całym organiźmie oraz wywierają szkodliwy wpływ na wszystkie jego organy, w tym na: układ sercowo – naczyniowy (nadciśnienie tętnicze, zawały i udary), układ nerwowy (pogorszenie pamięci i ogólnej zdolności do uczenia się), układ pokarmowy (podrażnienie błony śluzowej jamy ustnej, przełyku i żołądka, powstawanie owrzodzeń oraz tworzenie się polipów). Należy także nadmienić, iż dym tytoniowy ma właściwości alergizujące, a także może prowadzić do mutagennych, teratogennych oraz rakotwórczych zmian komórkowych w obrębie różnych organów, w tym: trzustki, nerki i pęcherza moczowego.  

Niestety dane epidemiologiczne dotyczące naszego kraju są nadal zatrważające. Według Głównego Inspektoratu Sanitarnego w Polsce pali 9 milionów obywateli, a liczba zgonów spowodowanych chorobami odtytoniowymi w zeszłym roku kalendarzowym wyniosła 67 tysięcy. 

Rzucenie palenia to ogromne wyzwanie, dlatego że zawarta w dymie tytoniowym nikotyna ma silne właściwości uzależniające. Jest substancją psychoaktywną tzn. oddziałuje na ośrodkowy układ nerwowy podobnie jak heroina czy kokaina. Z tego względu Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała zespół uzależnienia od tytoniu jako jednostkę chorobową.  

Według ekspertów potrzeba średnio 7 prób, aby skutecznie zerwać z nałogiem. Jednak warto podjąć ten trud. Już po 20 minutach od zgaszenia ostatniego papierosa, puls i ciśnienie krwi wraca do normy, a po 24 godzinach płuca zaczną się oczyszczać. Z kolei 3 dni abstynencji tytoniowej wystarczą aby nikotyna została usunięta z organizmu, a smaki i zapachy stały się intensywniejsze. Natomiast po okresie 5 lat od definitywnego zerwania z nałogiem ryzyko zachorowania na raka płuca, jamy ustnej, krtani, przełyku zmniejszy się o połowę, obniży się też ryzyko wystąpienia udaru mózgu.  

Poniżej prezentujemy kilka rad, które pomogą Ci w zerwaniu z nałogiem tytoniowym:  

  • sporządź listę powodów, dla których chciałbyś rzucić palenie, weź pod uwagę swoje zdrowie oraz zdrowie swoich najbliższych, a także ekonomiczne koszty palenia – sporządź listę rzeczy, które chciałbyś mieć i które mógłbyś sobie kupić nie wydając pieniędzy na papierosy;  

  • nie pij mocnej kawy i herbaty, zastąp je wodą mineralną oraz sokami owocowymi;  

  • staraj się wprowadzić do swojej codziennej diety więcej tłuszczów roślinnych i potraw rybnych, jedz dużo świeżych i soczystych owoców oraz surówek warzywnych; 

  • bądź aktywny fizycznie każdego dnia – może to być nawet krótki 30 minutowy spacer;  

  • zadbaj o swój sen – śpij co najmniej 8 godzin; 

  • staraj się unikać kontaktu z osobami palącymi; 

  • omijaj miejsca, w których wolno palić;  

  • zorganizuj sobie cały dzień, bądź „zajęty” – znajdź sobie jakieś hobby;  

  • jeżeli palenie stanowiło sposób na odstresowanie się to warto mieć przy sobie coś, co w trudnej chwili zajmie nam dłonie np. piłeczkę antystresową, gumkę do włosów albo breloczek.  

Należy również pamiętać aby nie korzystać z e-papierosów jako tzw. „bezpieczniejszej alternatywy”. Wiele badań prowadzonych przez renomowane światowe ośrodki medyczne wykazało, że e-papierosy powodują podrażnienia i zmiany zapalne w układzie oddechowym, osłabiają znacznie układ odpornościowy, upośledzają pamięć, odpowiadają za niekontrolowane skurcze i drżenie mięśni oraz zaburzenia ze strony układu pokarmowego, do których najczęściej zalicza się nudności i wymioty. W przypadku niewłaściwego korzystania z tego urządzenia lub jego wad produkcyjnych często odnotowuje się przypadki: kontaktowych zapaleń skóry, podrażnień narządu wzroku oraz poważnych oparzeń różnych części ciała. Warto wspomnieć, że tylko 1% Polaków jest przekonanych o ich skuteczności w walce z nałogiem tytoniowym. Tak naprawdę stanowią one dla młodzieży wstęp do uzależnienia się od papierosów tradycyjnych, przyzwyczajając organizm do nikotyny, którą zawierają w dość dużych ilościach.  

W obecnej sytuacji pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 używanie wyrobów tytoniowych czy nawet e-papierosów jest poważnym czynnikiem zwiększającym ryzyko zachorowania na chorobę COVID-19, jej cięższy przebieg oraz śmierć w wyniku powikłań po infekcji. Ma to związek m.in. z faktem, że palce palaczy mają częstszy kontakt z ustami, co zwiększa możliwość przenoszenia koronawirusa. Poza tym organizm palaczy ma stale osłabiony układ odpornościowy oraz wiele chorób współistniejących. Nawet okazjonalne „popalanie” uszkadza nabłonek dróg oddechowych, co skutkuje łatwiejszym przenikaniem różnego rodzaju patogenów do wnętrza naszego ciała, w tym koronawirusa.  

Jest to jeszcze jeden powód dla którego warto obecnie na poważnie zastanowić się nad  zerwaniem z tym niebezpiecznym nałogiem. Pamiętajcie, że w walce z uzależnieniem najważniejszą rolę odgrywa wasza motywacja oraz prowadzenie zdrowego stylu życia!  

Tekst został przygotowany przez uczennice klasy IIe: Annę Jaraszek i Zuzannę Kłoczewską pod opieką pań: Ewy Sołtys, Małgorzaty Bisek oraz Ewy Paneckiej.  

Zachęcamy również uczniów do zapoznania się z ciekawymi materiałami zamieszczonymi przez panią Małgorzatę Bisek na Teamsie oraz obejrzenia poniższej prezentacji przygotowanej przez Anię Jaraszek oraz Zuzannę Kłoczewską z klasy IIe pod opieką pani Ewy Sołtys oraz pani Ewy Paneckiej.